عطر گل یاس
یکی از محبوب‌ترین عطرهایی که در تمام دنیا به آن علاقه‌مند هستند، عطر گل یاس است. این عطر آنقدر دلپسند است که معمولا بیشتر افراد با استشمام آن احساس خوبی به دست آورده و دوست دارند آن را از آن خود کنند. گل یاس نیز عطری است که از قدیم تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و برای ایرانیان به نوع دیگری جذابیت دارد. تا جایی که اگر خانه‌های ویلایی را بنگرید، از میان ۱۰ خانه حداقل ۸ خانه گل‌ها و گلدان‌های یاس پرورش داده و در فصولی مانند بهتر از بوی آن لذت می‌برند. در این مقاله می‌خواهیم درباره روش تهیه عطر گل یاس با هم صحبت کنیم. اینکه چگونه با گل یاس اسانس‌گیری کرده و آن را تبدیل به ادکلن‌هایی با نت پایه یاس می‌کنند.
روش تهیه عطر گل یاس
عطر گل یاس ما را به یاد معنویت و خاطرات قدیمی می‌اندازد. در واقع این گل یکی از عطرهای خاطره‌آور محسوب می‌شود که بسیاری به آن علاقه‌مند هستند. از این عطر می‌توان در افزایش آرامش و بهبود روحیه استفاده کرد. همچنین رایحه آن کاملا شادی‌آور است. گل یاس بصورت بوته‌ای در گلدان‌ها پرورش داده شده و از اسانس و روغن آن در ساخت عطر و ادکلن به وفور استفاده می‌شود. این گل تا جایی محبوبیت دارد که بعد از گل رز جزء بهترین‌هاست. اما اصل و نسب این گل به کجا برمی‌گردد و از کجا آمده است؟
گل یاس متعلق به شرق دور یعنی چین و هند است که از گذشته تا کنون به عنوان یکی از باارزش‌ترین اسانس و رایحه‌ها از آن یاد می‌شود. یعنی در نزد افراد آن سرزمین‌ها یاس مقدس بوده و در مراسم‌های معنوی خود از آن استفاده می‌کردند. البته این بدان معنا نیست که این گل را حتما باید از کشورهای چین و هند برداشت کرد، بلکه در حال حاضر در کشورهایی مانند ایران، فرانسه، مصر، اسپانیا، الجزایر و مراکش کشت می‌شود. روغن این گل آنقدر باارزش است که لقب پادشاه یا روغن ملکه را به آن داده اند. در واقع این رایحه بسیار قدرتمند بوده و پخش بوی فوق‌العاده‌ای دارد.
ترکیب آن با روغن گل رز عطری را به وجود می‌آورد که گرانقیمت‌ترین ادکلن‌ها را از آن خود می‌کند. اما با این تفاسیر بدست آوردن آن بسیار سخت است. شاید به همین دلیل قیمت آن گران است. زیرا برای بدست آوردن یک گرم روغن یاس خالص نیازمند ۸۰۰۰ گل یاس هستیم. و این دارای هزینه‌های هنگفتی است.
بدست آوردن رایحه گل یاس
حال دوست داریم بدانیم بدست آوردن رایحه گل یاس به چه صورت است و در واقع بدست آوردن رایحه گل یاس چگونه است.
گلبرگ‌های یاس را در یک روغن جذب کننده خیس می‌دهند. این روش سنتی بوده و حتی در خانه نیز قابل اجراست. پس اگر در حیاط خانه خود گل یاس پرورش می‌دهید، بد نیست این روش را امتحان کنید. به چه چیزهایی نیاز دارید؟
  • چیدن گلبرگ‌های تازه از گل یاس
  • روغن جذب کننده شامل پارافین، روغن کنجد یا روغن زیتون که بی بو باشند.
  • یک ظرف پیرکس مانند مستطیلی
  • الکل اتانول
در ظرف مستطیلی شکل به مزان یک سانتی متر روغنی را که انتخاب کرده‌اید و بدون بو است بریزید. حال نوبت آن می‌رسد که گلبرگ گل‌های یاس را با دقت روی روغن بچینید تا جایی که گل‌ها تمام سطح روغن را بپوشانند. طی ۲۴ ساعت باید دو بار در بازه زمانی هر ۱۲ ساعت گل‌ها را با روغن بهم بزنید. و سپس بعد از ۴۸ ساعت گل‌ها را از روغن بیرون آورده و روغنشان را دوباره در ظرف بریزید. داخل ظرف مجدد گلبرگ های تازه ریخته و همان عملیات را انجام دهید. چند بار این کار را کنید تا روغن کاملا عطر یاس را به خود بگیرید و اصطلاحاً اشباع شود.
مرحله استخراج عطر
حال باید عطر موردنظر را استخراج کنید. برای این کار لازم است الکل اتانول را به آن اضافه کنید. میزان الکل اضافه شده باید متناسب با روغن باشد. مثلا اگر ۱۰۰ سی سی روغن استفاده می‌کنید، به میزان ۳۰ سی‌سی الکل اتانول روی آن بریزید. حال باید منتظر از بین رفتن الکل شوید تا عطرتان آماده شود. می‌توانید آن را در یک ظرف ریخته و در واقع عطر و اسانس طبیعی از یاس داشته باشید.
روش تهیه عطر گل یاس به اینصورت بدست می‌آید. البته که این روش حالت سنتی دارد اما به همین نسبت در صنعت، رایحه گل یاس را بدست می‌آورند. ترکیب این عطر با ترکیبات دیگر عطر و ادکلن‌های عالی را به وجود می‌آورد.
ویژگی‌های عطر گل یاس
  • رایحه گل یاس به عنوان یک آرامبخش قوی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در احساسات افراد به شدت تاثیرگذار بوده و حس خوبی به آن‌ها می‌بخشد.
  • این عطر باعث کاهش استرس و ضربان قلب می‌شود.
  • یادتان باشد بیشتر ادکلن‌هایی که رنگ صورتی و بنفش کمرنگ دارند حتما رایحه گل یاس را در خود دارند.
کاربرد یاس
حال علاوه بر صنعت عطرسازی، از یاس در چه مواردی استفاده می‌کنند؟
  • در آروماتراپی و روان‌ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استفاده در لوازم آرایشی بهداشتی
  • استفاده در درمان سردرد، صرع، اوتیسم و کم کاری تیروئید
  • درمان افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

منو اصلی