قهوه یا لاک؟
تصور کنید برای تست عطر به یک فروشگاه رفتید و بعد از تست چندین و چند عطر مختلف، احساس میکنید دیگر هیچ بویی را متوجه نمیشوید. بینی شما از انواع مختلفی از عطرهای سنگین و سبک پر شده و عملاً تست های بیشتر برایتان ممکن نیست. اما چاره چیست؟ یک دیدگاه از قدیم وجود دارد که بوییدن قهوه به شما کمک می کند و بینیتان را باز میکند.
برای این دیدگاه حتی تئوری های علمی هم وجود داشته است. بعضی ها هم فکر میکنند بوییدن لاک ناخن که حاوی استون هست، میتواند موثر باشد. همانطور که احتمالاً میدانید یکی از این دو روش عموماً در بوتیکهای عطر به مشتری پیشنهاد میشود برای باز کردن بینیش پس از تست های متعدد. اما این صحبت ها تا چه حد صحت دارد؟ هر دوی این فرضیه ها بر این باورند که قهوه و استون راه بینی را باز میکند و سبب باز شدن مجاری بویایی میشود. استون یک کِتون و جز حلّال های آلی محسوب میشود، اگرچه در حالت کلی استفاده از آن نمیتواند دقیقا مضّر باشد اما بوییدنش میتواند باعث سوزش و آزردگی بینی شود و حتی در بعضی موارد اگر بیش از حد تنفسش کنید موجب سردرد، حس گیجی، عدم تعادل و در دُزهای بالا بیهوش شدن شود!
اما میرسیم به قهوه، قهوه رُست شده حاوی حدود ۸۸۰ مولکول آروماتیک مختلف هست! اجازه بدهید نظر آقای پائول فراری، مدیر آموزش کمپانی ایو سه لوران و جورجو آرمانی را در این ارتباط بدانیم. ایشان معتقد است که قهوه به دلیل داشتن مولکولهای درشت، نه تنها کمکی به زدایش روایح قبلی از بینی نمیکند، بلکه گیرنده های بویایی شخص را بلوکه میکند و حس بویایی را تا مدت زمان نه چندان کوتاهی تغییر میدهد!
بجای این شما میتوانید بجای اینکه سه تا عطر فلورال را پشت سر هم تست کنید، یک دانه فلورال تست کنید، تست بعدی را از مرکباتی ها انتخاب کنید و به همین منوال پیش بروید. یعنی عطرهایی که برای تست کردن انتخاب میکنید از دسته های مختلف باشند. از طرف دیگر بهترین راه نوشیدن آب است تا شما را دوباره به حالت قبل برگرداند و آماده تست جدید کند. همچنین تنفس هوای آزاد و کمی تحرک برای گردش خون بیشتر هم میتواند خیلی کمک کننده باشد.یک توصیه دیگر اینکه شما میتوانید بینیتان را به بخش داخلی آرنج نزدیک کنید و بوی پوست خودتان را استشمام کنید این راه تاثیر شگفت انگیزی در پاکسازی بینیتان از روایح قبلی دارد.
اما بگذارید مشکل را ریشه ای تر بررسی کنیم. برای اینکه بدانیم چگونه از بلوکه شدن بینی جلوگیری کنیم باید اول بدانیم بینی چگونه کار میکند و حس بویایی چیست را بنا بر دوری و نزدیکی تشخیص بدهیم.
این موضوع را دکتر نائوم سوبِل از مرکز تحقیقات نوروساینس، و پروفسور جان گابریلی از لابراتوار تحقیقات حس بویاییِ دانشگاه استنفورد اینگونه بیان میکنند:
در طول روز کارایی دو مِنخَر (سوراخ بینی) ما با هم فرق دارد. در حالی که یک سوراخ هوای بیشتری را سریعتر میکشد به داخل مجرای تنفسی، آن یکی هوای کمتری را با سرعت کمتر تنفس میکند. این قدرت مکش سوراخها در طول روز ممکن است چند بار شیفت شود و بین دو سوراخ جا عوض کند. تعداد دفعات شیفت هنوز نامشخص است، حتی در مواردی شده که دو سوراخ هوای یکسانی با قدرت یکسان بکشند. در حقیقت کاربری سیستم اُلفکتیو (سیستم بویایی بینی ما) مکانیزم تیمی جالبیست بین دو سوراخ بینی که طی آن با تغییر قدرت مکش، ما قادر به درک عمق بوها و تعداد روایح بیشتری می شویم. چرا که برخی مولکولها بخاطر حجم ریزشان (مثل نارنگی یا لیمو) سریعتر همراه هوا مکیده و کدشکافی میشوند، در حالی که برخی دیگر بخاطر حجم بزرگشان (مثل انواع مشکهای سنتتیک) نیاز است که آرامتر وارد سیستم بویایی انسان بشوند. مکانیزم به این صورت عمل میکند که سوراخی که هوای بیشتر و سریعتری میمـَکد اکسیژن بیشتر برای تنفس تامین میکند و مقداری از روایح دسته ی اول را به سیستم بویایی میرساند، در حالی که سوراخ دیگر که هوای کمتری با سرعت کمتری میکشد با روایح دسته ی دوم کشتی میگیرد! در این فرایند تعداد روایحی که قادر به بو کردنشان هستیم بیشتر میشوند، و از آن مهمتر بینی ما استراحت میکند و مانع خسته شدن سیستم بویایی ما میشود.
پس به این نتیجه میرسیم که وقتی بینی ما در اثر بو کردن زیاد بلوکه میشود یعنی ما بیشتر از حجم تواناییمان به بینیمان فشار آوردیم. بنابراین چه چیزی میتواند این بینی را بهتر از پیش باز کند؟ قهوه؟ لاک؟ البته که نه. چرا که این دو پروفایلهای بویایی قدرتمندی دارند که باعث بیشتر بلوکه شدن بینی میشوند.هوای تازه و عاری از بو یا بوی پوست که بدن از بدو تولد قادر به تشخیصش نیست چطور؟! بله.
شما مشتریان عزیز میتوانید برای خرید عطر دلخواهتان به قسمت فروشگاه سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

منو اصلی